GDPR

Adatvédelem mindenkinek / Data protection for everyone

Az adatvédelem, mint termék

2018. július 16. 11:00 - poklaszlo

Az elmúlt időszakban az adatvédelem kapcsán alapvetően két típusú hír uralja a nyilvánosságot. Egyrészt a GDPR május végi alkalmazandóvá válása kapcsán az új szabályozás körüli felhajtás, a megfelelés kihívásai biztosítottak szinte naponta megfelelő utánpótlást az adatvédelmi híreknek. Másrészt több nagy, a személyes adatokat érintő botrány is az érdeklődés középpontjába került. 

A két oldalról érkező információk (szigorodó adatvédelmi szabályozás, adatokat érintő botrányok) mindenképpen alkalmasak arra, hogy az emberek figyelmét szélesebb körben is ráirányítsák az adataik védelmének, biztonságának kérdésére és emeljék az adatvédelmi tudatosságot. Mindezt egy olyan időszakban, amikor az adatok értéke folyamatosan növekszik és egyre gyakrabban halljuk ismételgetni a szlogent, hogy "az adat az új olaj". Egyre többet beszélünk digitális- vagy éppen adat alapú, illetve adatvezérelt gazdaságról. Az Európai Unió egyik kiemelt célkitűzése az egységes digitális piac megvalósítása és az európai digitális gazdaság méretét több száz milliárd eurósnak mérik jelenleg is és jelentős növekedést várnak az elkövetkező évekre (lásd például ezt a 2017-es tanulmányt, amely az Európai Bizottság részére készült az európai digitális gazdaságról). Persze ezek a trendek ugyanígy igazak Európán kívül is, az Egyesült Államok digitális gazdaságénak erejét nem kell bemutatni, de egyre inkább felzárkózik Kína is és meghatározó szereplővé válik ezen a területen.

A feltételek tehát adottnak tűnnek ahhoz, hogy az adatok védelme maga legyen a termék, és a felhasználók számára önmagában értéket jelentsen, ha adataikat nagyobb biztonságban tudhatják. Életünk, és adataink egyre nagyobb hányada érhető el digitális formában, sokszor érezhetjük úgy, hogy a kontroll kicsúszik a kezeink közül. A tudatosság növekedésével egyidejűleg pedig talán egyre többen hajlandóak áldozni is arra, hogy megvédjék az adataikat.

A jelenség persze nem teljesen új, hiszen korábban is elérhetők voltak és jelenleg is számos olyan termék van, amely kiemelt figyelmet fordít az adatok védelmére, illetve biztonságára. A változás talán ott érhető tetten, hogy jóval szélesebb körben válik az adatvédelem valódi értékké (azaz az üzleti felhasználás mellett a magánfelhasználás során is kiemelt szempont lesz), így többen lesznek hajlandóak akár fizetni is érte, ennek köszönhetően pedig egyes termékek esetében az adatok védelme nem pusztán az egyik szempont lesz a fejlesztésnél és az értékesítésnél, hanem maga a termék központi eleme. Az adatvédelmet központba állító szolgáltatások másik nagyon fontos vonása lehet, hogy a jelenleg nagyon elterjedt üzleti modellekhez képest, amikor lényegében az adatunkkal fizetünk a szolgáltatásért, az adatokat nem használják fizetőeszközként, azaz a felhasználók bizalmát erősítheti, hogy tényleg átláthatják a teljes adatutat.    

A fentiek jegyében rövidesen piacra kerülhet az első blokklánc alapú mobiltelefon. Az elérhető - egyelőre még nem túl bőséges - információk alapján az adatok védelmének fő eszköze ebben az esetben a decentralizáció és ennek köszönhetően a felhasználók általi erősebb kontroll lehet az adatok fölött.  

Teljesen más módon, de szintén az érintettek adatok feletti kontrollját erősíti az a több német nagyvállalat által kialakított adatbank, amely szintén azt ígéri, hogy az érintettek valódi ellenőrzést gyakorolhatnak az adataik felett és ahelyett, hogy mindenhol külön-külön megadnák az adataikat, elegendő ezt egy helyen megtenniük és utána ezen az adatbankon keresztül kezelhetik a saját adataikat, sokkal nagyobb ráhatással rendelkezve, mintha minden szolgáltatónál külön kellene ugyanazokat a lépéseket megtenniük (pl. egy adat helyesbítése esetén vagy amikor törölni akarják az adatokat). 

Hasonlóan a német adatbankos megoldáshoz, magyar fejlesztés is elérhető a biztonságos online regisztrációs és belépési folyamat támogatása érdekében. Itt is az adatok feletti nagyobb rendelkezési lehetőség, illetve az áll a középpontban, hogy a regisztráció és online belépés számos különböző szolgáltatás esetében egyetlen alkalmazáson keresztül kezelhető. 

Vélhetően az adatok védelmét középpontba állító megoldások, szolgáltatások és termékek száma csak növekedni fog a közeljövőben. Kíváncsian figyelhetjük, hogy ezek valóban széles körben elterjednek-e vagy hosszabb távon csak egy "adattudatos" kisebbség érzi majd fontosnak, hogy ténylegesen áldozzon anyagi erőforrásokat, vagy legalább komoly odafigyelést a saját adatai védelmére.