A Rendelet célja, hogy harmonizált szabályokat alkosson a termékek vagy kapcsolódó szolgáltatások használata során keletkezett adatok
- felhasználók (user; azaz a termékek és kapcsolódó szolgáltatások igénybe vevői) részére,
- az adatbirtokosok (data holder) által az adatok átvevője (data recipient) részére, illetve
- az adatbirtokosok által - különleges szükség esetén - a közfeladatot ellátó szervek (beleértve uniós intézmények) részére
történő hozzáférhetővé tétele kapcsán.
A Rendelet alkalmazandó:
- a termékek gyártóira és kapcsolódó szolgáltatások nyújtóira, akik ezeket forgalomba hozzák az EU-n belül, valamint ezen termékek és kapcsolódó szolgáltatások felhasználóira (user);
- adatbirtokosokra (data holder) amelyek hozzáférhetővé teszik az adatokat az EU-ban;
- az adatok átvevőire (data recipient), amelyek hozzáférnek az adatokhoz;
- azon közfeladatot ellátó szervekre (beleértve uniós intézményeket is), amelyek különleges szükség esetén, a közérdekű feladataik ellátása érdekében hozzáférnek az adatokhoz és természetesen az adatbirtokosokra, amelyek ezen adatokat rendelkezésre tudják bocsátani;
- adatkezelési szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatókra (providers of data processing services), amelyek ezen szolgáltatásokat az EU-n belül nyújtják.
A Rendeletet a GDPR-ral és az e-Privacy irányelvvel (2002/58/EC irányelv), illetve ha elfogadásra kerül, akkor az ePrivacy rendelettel összhangban kell majd alkalmazni.
2. A tervezet néhány alapfogalma
- Fontos kiemelni, hogy a Rendelet személyes és nem személyes adatokra is vonatkozik. Általánosságban digitális adatokra alkalmazandó.
- A felhasználó (user), amely alatt valamely terméket vagy szolgáltatást igénybe vevő (tulajdonos, bérlő, kölcsönző) természetes vagy jogi személyt érti a Rendelet.
- Az adatbirtokos (data holder): az a jogi vagy természetes személye, amely vagy aki jogosult vagy köteles, illetve képes valamely adatot hozzáférhetővé tenni.
- Az adatok átvevője (data recipient): a felhasználótól elkülönült személy, amely vagy aki részére az adatot hozzáférhetővé teszik (szintén természetes vagy jogi személy is lehet).
- Az adatkezelés (processing) fogalma a GDPR-hoz hasonlóan nagyon széles kört ölel fel és lényegében bármilyen elektronikus formában kezelt adatokon végzett művelet ebbe a körbe sorolható, függetlenül attól, hogy ez automatizáltan történik-e.
- Az adatkezelési szolgáltatás (data processing service): olyan digitális szolgáltatás, amely nem minősül online tartalomszolgáltatásnak és amelyet egy fogyasztó részére nyújtanak, lehetővé téve az igény szerinti (on-demand) adminisztrációt és széles körű távoli hozzáférést biztosít skálázható és rugalmas megosztható számítási erőforrások köréhez, amelyeket központosított, elosztott vagy nagy mértékben elosztott módon nyújtanak.
A Rendelet vélhetően jelentős hatással lehet az összekapcsolt termékek (pl. IoT termékek) gyártóira és EU-ban forgalomba hozóira, illetve kapcsolódó szolgáltatást nyújtókra, továbbá ezen termékek és szolgáltatások felhasználóira (üzleti felhasználók és fogyasztók is).
Az adatkezelési (data processing) szolgáltatást nyújtókat, beleértve különösen a felhőszolgáltatókat érintően a szolgáltatások közötti váltás megkönnyítése kiemelt célja a Rendeletnek.
3. A szabályozással érintett főbb területek
- B2C és B2B adatmegosztás: A termékeket és a kapcsolódó szolgáltatásokat úgy kell tervezni, hogy a használat során keletkező adatokat alapbeállítás szerint könnyen, biztonságosan és – ahol ez releváns – közvetlenül hozzáférhető módon elérhetővé lehessen tenni a felhasználóknak (user). Ehhez transzparencia (tájékoztatási) követelményeket is rögzít a rendelet. A tervezet kitér azon esetekre is, amikor személyes adatok megosztására kerülne sor és a felhasználó (user) nem maga az adatvédelmi jogi értelemben vett érintett. Rendezi a Data Act a harmadik felekkel történő adatmegosztás lehetőségét, amely a felhasználó kérésére történhet. Ebből a Digital Markets Act alapján kapuőrnek (gatekeeper) minősülő alapvető platform szolgáltatást nyújtókat kizárja.
- Adatbirtokosok adatmegosztással kapcsolatos kötelezettségei: A korlátozó, illetve diszkriminatív megállapodások elkerülése érdekében határoz meg követelményeket a Data Act, illetve az adatok hozzáférhetővé tétele érdekében fizetendő ellenszolgáltatás meghatározásának szempontjait is rendezi. Ehhez kapcsolódóan vitarendezési szabályokat is rögzít.
- Vállalkozások közötti tisztességtelen feltételek: A Data Act meghatározza, hogy mely esetekben minősülnek tisztességtelennek a vállalkozások közötti adatmegosztásra vonatkozó egyoldalú szerződési feltételek, ha a szerződő fél, amellyel szemben alkalmazzák a kérdéses feltételeket mikrovállalkozás vagy KKV.
- B2G adatmegosztás: A különleges körülmények között (mint pl. egy egészségügy veszélyhelyzet) az adatok kormányzati szervek (uniós intézmények) részére történő hozzáférhetővé tételére is kötelezettséget hoz létre a Rendelet. Az adatokat rendelkezésre bocsátása ingyenesen történik a veszélyhelyzet elhárításával összefüggésben. (Bizonyos esetekben, pl. veszélyhelyzet megelőzése pedig költségalapú elszámolásra van lehetőség.)
- Adatkezelési szolgáltatások közötti váltás megkönnyítése: A tervezet tartalmaz olyan szabályokat, amelyek a „lock-in” helyzetek elkerülését célozzák. Ez pl. felhőszolgáltatások esetében lehet alkalmazható, de más adatkezelési szolgáltatások kapcsán is felmerülhet ezen rendelkezések alkalmazhatósága. A tervezet meghatároz interoperabilitásra vonatkozó szabályokat is.
- Nem személyes adatok nemzetközi továbbítása: A tervezet kitér a nem személyes adatok tekintetében a nemzetközi (EU-n) kívüli adattovábbításra szabályozására is. Ezek a szabályok kevésbé kidolgozottak és részletesek, mint a GDPR, illetve az egyéb személyes adatokra vonatkozó uniós szabályozás esetében, de jelzik az adatszuverenitás iránti uniós igényt, amely az elmúlt években egyre erősebben jelenik meg a szabályozásban és a jogalkalmazásban is.
Az interoperabilitásra vonatkozó részben az adatmegosztás során esetlegese alkalmazásra kerülő ún. "okos szerződések" (smart contracts) kapcsán is meghatároz a Rendelet alapvető követelményeket.
A Rendelet alkalmazása körében a tagállamoknak ki kell jelölniük egy vagy több hatóságot, amely eljár a Rendeletben foglaltak végrehajtása kapcsán. (Az adatkezelési szolgáltatások közötti váltásra vonatkozó szabályok végrehajtása tekintetében kijelölésre kerülő nemzeti hatóságnak jártassággal kell rendelkeznie az elektronikus hírközlési szolgáltatások területén is.) Természetesen a személyes adatok védelme kapcsán hatáskörrel rendelkező hatóságok (így Magyarországon a NAIH) a Rendelet személyes adatokat érintő vonatkozásai tekintetében eljárhatnak. A bírságokra vonatkozóan a nemzeti jogok rendelkeznek majd, természetesen nem érintve pl. a GDPR-ban szabályozott bírságszabályokat. A Bizottság modellszerződéseket is publikálhat majd, amelyek az adatmegosztási együttműködések során lesznek alkalmazhatók.
4. További lépések
A Bizottság által közzétett tervezetet a következőkben az uniós társintézmények, azaz a Parlament és a Tanács is megvizsgálják és kialakítják az álláspontjukat, majd megkezdődhet a trilógus a felek között. Várakozások szerint 2023 folyamán fogadhatják majd el a végleges szöveget és ezt követően - a Rendelet kihirdetését követően 12 hónappal - előreláthatólag 2024. közepén válhat alkalmazandóvá.
5. Főbb kapcsolódási pontok más EU-s szabályozási kezdeményezésekkel
A Data Act sok szálon kapcsolódik az EU egyéb adatokra vonatkozó szabályozási kezdeményezéséhez (egy jó áttekintés az ezen a területen folyamatban lévő jogalkotásról elérhető itt). Főbb kapcsolódási pontok:
- GDPR, ePrivacy irányelv (különösen végberendezésekre vonatkozó szabályok) – majd ePrivacy Rendelet, ha elfogadásra kerül
- Nem személyes adatok szabad áramlására vonatkozó rendelet
- Adatkormányzási rendelet (Data Governance Act) (tervezet, folyamatban)
- Digitális piacokra vonatkozó rendelet (Digital Markets Act) (tervezet, folyamatban)