Az Európai Adatvédelmi Testület közzétette a 2023/2024-es időszakra vonatkozó munkatervét. A munkaterv hasznos információkat tartalmaz a Testület által kiemelten kezelt témákról és az elkövetkezendő évek várható jogalkalmazási irányairól.
A Testület 4 nagyobb pillér (témakör) körül csoportosítja a munkatervében meghatározott feladatokat:
- Az egységes jogalkalmazás előmozdítása és a megfelelés elősegítése
- A nemzeti felügyeleti hatóságok hatékony jogalkalmazási tevékenységének és a hatóságok közötti együttműködésnek a támogatása
- Az új technológiákkal kapcsolatos alapjogi megközelítés
- Globális dimenzió
I. Az egységes jogalkalmazás előmozdítása és a megfelelés elősegítése
Az egységes jogalkalmazás előmozdítása és a megfelelés támogatása kapcsán a Testület egyik legfontosabb eszköze az iránymutatások kiadása. Már eddig is számos, a GDPR alkalmazását segítő iránymutatás, illetve ajánlás jelent meg. A Testület az alábbi területeken tervez további iránymutatásokat az I. pillérrel összefüggésben:
- Érintetti jogok - hozzáféréshez való jog (az első verzió 2022/01. számmal már elfogadásra került, a nyilvános konzultációt követő véglegesítésre vár)
- Az adatkezelő vagy adatfeldolgozó tekintetében fő felügyeleti hatóságként eljáró hatóság meghatározására vonatkozó iránymutatás frissítése (az első verzió 2022/08. számmal megjelent, a nyilvános konzultációt követő véglegesítésre vár)
- Az adatvédelmi incidensekről szóló iránymutatás frissítése (az első verzió 2022/09. számmal megjelent, a nyilvános konzultációt követően véglegesítésre vár)
- Iránymutatás a gyermekeket érintő online szexuális visszaélések felderítésére és jelentésére szolgáló technológiák használatáról
- Iránymutatás a jogos érdekről
- Iránymutatás a gyermekek adatairól
- Iránymutatás az orvosi és tudományos kutatási célú adatkezelésről
- Iránymutatás a közszférabeli intézmények közösségi média használatáról
Az iránymutatások mellett fontos szerep jut a felügyeleti munka összehangolásában a Testület egységességi eljárásainak, beleértve a vitarendezési eljárást (65. cik), amelyek a következő évek munkatervében is kiemelt figyelmet kapnak.
A megfelelőségi mechanizmusok kialakítása és implementálása pedig az adatkezelők és adatfeldolgozók GDPR-nak való megfelelését segíthetik elő.
A Testület a fentieken túl a jogalkotó számára is ellát véleményezési feladatokat, amelyet természetesen a jövőben is folytatni kívánnak, továbbá az adatvédelem fontosságát hangsúlyozó, a szélesebb közönséget megcélzó figyelemfelhívó kampányokra is számítani lehet.
II. A nemzeti felügyeleti hatóságok hatékony jogalkalmazási tevékenységének és a hatóságok közötti együttműködésnek a támogatása
Természetesen e témakör kapcsán is szerepet kapnak az iránymutatások, elsősorban az alábbi témákban számíthatunk iránymutatásokra a II. pillér vonatkozásában:
- A közigazgatási bírságok összegének számítására vonatkozó iránymutatás (az első verzió 2022/04. számon már megjelent, a nyilvános konzultációt követő véglegesítésre vár)
- Iránymutatás a GDPR 61. cikkének alkalmazásáról - Kölcsönös segítségnyújtás
- Iránymutatás a GDPR 66. cikkének (sürgősségi eljárás) alkalmazásáról
- Érintetti panaszok előterjesztésére szolgáló formanyomtatvány
- A meghallgatáshoz való jog és a 60. cikk szerinti együttműködési eljárás dokumentációjához való hozzáférés
A "Coordinated Enforcement Framework (CEF)", azaz a tagállami felügyeleti hatóságok koordinált eljárásaira vonatkozó keretrendszer implementálása is kiemelt figyelmet kap annak érdekében, hogy közösen meghatározott témák mentén egyésegsen lépjenek fel a hatóságok. 2023-ban az adatvédelmi tisztviselőket érintően folytatnak a nemzeti hatóságok a CEF keretébe eső eljárást. (2022-ben a közszféra által igénybe vett felhőszolgáltatások voltak a célkeresztben.)
A II. pillérhez kapcsolódó eszköztárban számíthatunk még az elkövetkező években: (i) startégiai ügyekben - feltehetően az ügyet elsődlegesen kezelő hatóságnak - nyújtott támogatásra, (ii) az együttműködést segítő csoportok (task force) létrehozására (a sütikezelés témában létrehozott task force jelentését a közelmúltban publikálta a Testület), (iii) a Bizottság esetleges, a jogalkalmazás összehangolására irányuló jogszabályalkotási javaslatainak a véleményezésre, (iv) a külső szakértők igénybevételére (a "Support Pool of Experts" implementálása révén), (v) jóváhagyási eljárásokra (pl. a GDPR 46. cikk (3)(a) vagy 46. cikk (2)(d) pontjai alapján, illetve a kötelező erejű vállalati szabályok kapcsán), illetve (vi) a hatósági állományokon belüli csereprogramokra.
III. Az új technológiákkal kapcsolatos alapjogi megközelítés
A III. pillér kapcsán is több, nagyon fontos iránymutatás kiadására számíthatunk:
- Iránymutatás az arcfelismerő rendszerek bűnüldözési célú alkalmazása kapcsán (az első verzió 2022/05. számmal már megjelent, a nyilvános konzultációt követő véglegesítésre vár)
- Iránymutatás az anonimizálásról
- Iránymutatás az álnevesítésről
- Iránymutatás a blokkláncról
- Iránymutatás a telemetriai- és diagnosztikai adatokról
- Iránymutatás az MI rendelet és a GDPR közötti kölcsönhatásokról
Az iránymutatások kiadása mellett a külső érdekeltekkel való együttműködés erősítése is szerepel a Testület tervei között.
IV. Globális dimenzió
A globális dimenzió kapcsán a nemzetközi együttműködésekben való részvétel és a harmadik országokban működő felügyeleti hatóságokkal való együttműködés előmozdítása mellett, szintén várhatunk iránymutatásokat, állásfoglalásokat, mégpedig az alábbi témákban:
- A megfelelőségi határozatok véleményezése és felülvizsgálata (pl. Egyesült Államok, Japán)
- Az adatkezelői kötelező erejű vállalati szabályok (BCR-C) jóváhagyására irányuló kérelmek előterjesztésére vonatkozó ajánlás (első verzió 2022/1. sz. ajánlás számon jelent meg)
- Az adatfeldolgozói kötelező erejű vállalati szabályok (BCR-P) jóváhagyására irányuló kérelmek előterjesztésére vonatkozó ajánlás
- Iránymutatás a GDPR 48. cikkének (az uniós jog által nem engedélyezett továbbítás és közlés) alkalmazásáról
- Iránymutatás a bűnügyi adatvédelmi irányelv (2016/680. sz. irányelv) 37. cikkének (adattovábbítás megfelelő garanciákkal) alkalmazásáról
Ha a Testület munkatervében foglaltak megvalósulnak, az számos kényes témakör kapcsán segíthet eligazodni az adatkezelőknek, adatfeldoglozóknak és érintetteknek egyaránt az adatvédelmi útvesztőben.