Az Európai Bíróság nyáron hozott ítélete (Schrems II.) kapcsán alaposan felbolydult a harmadik országokba történő adattovábbítás állóvize. Az adatkezelők rohamtempóban igyekeznek a működésüket a megváltozott elvárásokhoz igazítani, ahol szükséges, további garanciák biztosításával. Eközben azonban a hatóságok és a jogalkotók sem pihennek. A napokban több fontos fejlemény is történt az EU-n, pontosabban az Európai Gazdasági Térségen (EGT) kívülre (harmadik országokba) történő adattovábbítások kapcsán: egyrészt az Európai Adatvédelmi Testület véleményezésre közzétette az adattovábbításhoz kapcsolódó további garanciákra vonatkozó ajánlásait, másrészt a Bizottság - szintén véleményezésre - publikálta a jelenleg adattovábbítás céljára alkalmazott általános szerződési feltételeket (standard contractual clauses, SCC) felváltani hivatott új SCC-k tervezetét.
1. Az Európai Adatvédelmi Testület ajánlásai
A Testület két ajánlásra vonatkozó tervezetet is közzétett véleményezésre:
- egyrészt az alkalmazható további garanciákról (1/2020. sz. ajánlás),
- másrészt a megfigyelés intézkedésekkel kapcsolatos Európai Alapvető Garanciákról (2/2020. sz. ajánlás).
a) Az alkalmazható további garanciákra vonatkozó ajánlás
Az ajánlásban egy hatlépcsős folyamatot ajánl a Testület az adattovábbítással kapcsolatos garanciák meghatározása kapcsán:
- 1. lépés: az adattovábbítások feltérképezése ("Know your transfers"),
- 2. lépés: az adattovábbításhoz alkalmazott eszközök beazonosítása ("Identify the transfer tools you are relying on")
- 3. lépés: annak értékelése, hogy a GDPR 46. cikke alapján alkalmazott eszköz hatékony-e az adattovábbítás körülményeire figyelemmel ("Assess whether the Article 46 GDPR transfer tool you are relying on is effective in light of all circumstances of the transfer")
- 4. lépés: kiegészítő intézkedések elfogadása ("Adopt supplementary measures")
- 5. lépés: a hatékony kiegészítő intézkedések azonosítását követő eljárási lépések ("Procedural steps if you have identified effective supplementary measures")
- 6. lépés: megfelelő időközönként az intézkedések újbóli értékelése ("Re-evaluate at appropriate intervals")
Az ajánlás hangsúlyozza az elszámoltathatóság kiemelt szerepét az adattovábbítások kapcsán is és a fenti folyamat kialakítása és alkalmazása az adatkezelőknél, megfelelően dokumentálva, alkalmas lehet arra, hogy az elszámoltathatóság elvének is megfeleljen az adatkezelő.
Az ajánlás 2. sz. melléklete pedig a fenti keretek kialakítása mellett arra is javaslatot tesz, hogy milyen konkrét garanciális intézkedések lehetnek alkalmazhatók az adatok megfelelő védelmének biztosítása során. Ezeket három csoportra bontva mutatja be az ajánlás: (i) technikai intézkedések, (ii) szerződéses intézkedések, (iii) szervezeti intézkedések. Az adatkezelőknek ezeket is érdemes áttanulmányozniuk és esetről-esetre vizsgálva értékelniük, hogy az ajánlás mellékletében szereplő "étlapról" mely intézkedések alkalmazása lehet az általuk tervezett adattovábbítás kapcsán alkalmazandó vagy adott esetben, a speciális körülményekre tekintettel, milyen további vagy más intézkedés lehet esetleg szükséges.
b) A megfigyelés intézkedésekkel kapcsolatos Európai Alapvető Garanciákra (European Essential Guarantees) vonatkozó ajánlás
A 4 alapvető garanciális elem az alábbi:
- Az adatkezelésnek világos, pontos és hozzáférhető szabályokon kellene alapulnia ("Processing should be based on clear, precise and accessible rules")
- Az elérni kívánt jogos célra vonatkozóan a szükségességet és arányosságot alá kell támasztani("Necessity and proportionality with regard to the legitimate objectives pursued need to be demonstrated")
- Egy független felügyeleti mechanizmusnak szükséges működnie ("An independent oversight mechanism should exist")
- Hatékony jogorvoslati lehetőségeket kell biztosítani az érintettek számára ("Effective remedies need to be available to the individual")
A vonatkozó jogszabályok vizsgálata és a megfelelő védelmi szint megítélése során a fenti négy elvet összefüggésében kell vizsgálni, azaz ezek nem egymástól függetlenül, hanem kölcsönhatásukban érvényesülnek. Természetesen megfelelő jogértelmezésre szükség van a folyamatban, hiszen az értékelt állam vonatkozó jogi szabályai nem feltétlenül feleltethetők meg egy az egyben az uniós szabályozással.
Az elvégzett értékelés kimenetele kétféle lehet:
- az értékelt harmadik ország jogszabályai nem felelnek meg az Európai Alapvető Garanciáknak, így az azonos szintű védelem az adott országban nem biztosított.
- a harmadik ország vizsgált jogszabályai kielégítik az Európai Alapvető Garanciákban meghatározott követelményeket.
A fenti szempontokat egyrészt a Bizottságnak is figyelembe kell vennie, amikor megfelelőségi határozat elfogadásáról dönt a GDPR 45. cikke alapján, másrészt a GDPR 46. cikkében biztosított adattovábbítási mechanizmusok kapcsán az egyes adatkezelőknek ezen szempontokat is tekintetbe véve kell az értékelést elvégezniük.
(A fenti szempontoknak akár megfelelőségi határozat kibocsátására tekintettel történő alkalmazására - a Brexitre tekintettel - rövidesen lehetőség is nyílhat, figyelemmel egy októberben az Európai Bíróság által hozott ítéletre is, amely a hírközlési forgalmi adatok bűnüldözési és nemzetbiztonsági célú megőrzése és továbbítása kapcsán született. Lásd Judgments in Case C-623/17, Privacy International, and in Joined Cases C-511/18, La Quadrature du Net and Others, C-512/18, French Data Network and Others, and C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone and Others)
2. Új általános adatvédelmi kikötések tervezete
Régóta fennálló adósság törlesztését jelenti a Bizottság részéről, hogy közzétette az adattovábbításokhoz alkalmazott általános adatvédelmi kikötések új generációjára vonatkozó tervezetet.
Mik azok az általános adatvédelmi kikötések?
A GDPR 46. cikke biztosítja az adattovábbítás eszközei között a lehetőséget az általános adatvédelmi kikötések (standard contractual clauses, SCC) alkalmazására. Nem új mechanizmusról van szó, amelyet az is bizonyít, hogy a jelenleg alkalmazható SCC-k 2001-ben, 2004-ben, illetve 2010-ben kerültek elfogadásra (az első kettő adatkezelők közötti, míg a harmadik adatkezelőtől EGT-n kívüli adatfeldolgozó részére történő adattovábbításra vonatkozik). Látható tehát, hogy ezen SCC-k megújítása a GDPR-ral összhangban eddig nem történt meg.
Mit tartalmaz a Bizottság tervezete?
A tervezet szerinti adatvédelmi kikötések számos ponton különböznek a jelenleg alkalmazásban lévőktől, egyrészt többféle viszonyrendszert képesek kezelni (adatkezelő-adatkezelő, adatkezelő-adatfeldolgozó, adatfeldolgozó-adatfeldolgozó, illetve adatfeldolgozó-adatkezelő adattovábbításokat is). Ennek megfelelően a felépítése is eltérő a korábbiakhoz képest, ugyanis részben a fenti különböző adattovábbításokhoz igazodó modulokat tartalmaz. A tervezet - figyelemmel a Schrems II. ítéletre is - erősebb kötelezettségeket határoz meg mind adatexportőri, mind adatimportőri oldalon.
Az SCC szövegétől továbbra sem térhetnek el főszabály szerint a felek, ugyanakkor a 2. részében a kikötéseknek (Section 2) az egyes modulok közül csak az alkalmazandó, amilyen jellegű adattovábbítás történik (modul 1: adatkezelő-adatkezelő, modul 2: adatkezelő-adatfeldolgozó, modul 3: adatfeldolgozó-adatfeldolgozó, modul 4: adatfeldolgozó-adatkezelő). Ezen túlmenően van néhány opcionálisan alkalmazható rendelkezés a szövegben, amelyet a felek magukra szabhatnak. Az SCC mellékletében pedig a konkrét adattovábbítás részletei és az alkalmazásra kerülő szervezeti és technikai intézkedések megjelölése történik meg.
(A tervezet nagyon jó áttekintése olvasható a Bird&Bird iroda honlapján.)
Mi történik az új SCC-k elfogadása után?
Az ezt követően sorra kerülő harmadik országba irányuló adattovábbítások esetén már ezeket kell majd alkalmazni, amennyiben az SCC lesz az adattovábbítás eszköze.
A meglévő SCC-kre még egy évig lehet támaszkodni, ezen időszak alatt kell lecserélni őket (ha időközben a felek szerződést módosítanak, akkor egy éven belül intézkedniük kell az alkalmazott SCC felülvizsgálata kapcsán is).